CapaInstaller Case Study

IT-Center Fyn

Opgaven for IT-Center Fyn lyder på at holde godt 7.000 computer kørende, så undervisere og administrativt personale på mere end 70 uddannelsesinstitutioner har velfungerende IT. Det gør de ved hjælp af CapaInstaller – og har gode erfaringer med bruge af CapaInstaller Base Agent.

Fakta

Virksomhed: IT-Center Fyn
Kunde siden: 2020
Website: www.itcfyn.dk

IT-Center Fyn er et administrativt IT-servicefællesskab med 37 almene gymnasier, SOSU-Skoler og VUC’er placeret på over 70 adresser i det meste af Syddanmark, Region Sjælland og Hovedstaden. De tilbyder en total IT-supportløsning og varetager alle aspekter af IT-support afstemt til lokale behov og ønsker på den enkelte skole

Sådan holder IT-Center Fyn       7.000 computere opdateret

IT-Center Fyn holder mere end 70 uddannelsesinstitutioner kørende på IT-fronten. Skolerne fordeler sig – i modsætning til, hvad navnet indikerer – fra København til Esbjerg og fra Horsens til Nakskov.

Opgaven for IT-Center Fyn lyder på intet mindre end at holde godt 7.000 computere kørende, så undervisere og administrativt personale på skolerne kan komme igennem arbejdsdagen uden at bøvle med netforbindelser, printertilkobling, manglende licenser eller forældede software-versioner fyldt med sikkerhedshuller.

Lette IT-administrationsbyrden

IT-administration i denne skala er en enorm opgave. Men også en opgave, som kan klares af færre og færre medarbejdere, hvis ellers du bruger den rette software til at løfte byrden af de evige opdateringer, brugerstyring og klargøring af nye maskiner.

 

IT-Center Fyn

“Uden CapaSystems’ systemer ville opgaven med at klargøre maskiner til de mange medarbejdere tage utrolig lang tid. Det ville simpelthen ikke være muligt for os at løfte den opgave manuelt,” fortæller Kent Hansen.

Kent Hansen er teknisk chef for IT-Center Fyn og ansvarlig for de 45 teknikere, som arbejder lokalt på skolerne, samt de 12 teknikere, som sidder centralt placeret på kontoret i Odense.

“Med CapaSystems’ system bliver det supersimpelt at klargøre en ny maskine til en medarbejder. Du kobler ganske enkelt bare computeren til nettet, trykker på F12 i opstarten, og så er du inde i CapaSystems’ system. Så vælger du egentlig bare en brugertype, og så går maskinen selv i gang med at opsætte alle de adgange og applikationer, som brugerprofilen skal have,” fortæller han.

Fra 50 servere til fem med Base Agent

For IT-Center Fyn er det dog ikke kun medarbejdernes arbejdstid, som samarbejdet med CapaSystems har en positiv betydning for. Ét er nemlig

opsætningen og klargøring af computere, noget andet er belastningen af netværket, når 7.000 klienter skal have installeret de nyeste opdateringer.

Før i tiden ville et sådan datatræk på netværket kun have været muligt, hvis trafikken gik igennem et stort antal servere. For IT-Center Fyns var der tale om mere end 50 servere, men med CapaSystems nyeste systemændringer og introduktionen af Base Agent har IT-Center Fyn kunnet reducere serverantallet til kun fem.

“Altså, CapaSystems udvikler sig jo utroligt meget. Noget af det, som jeg har været meget glad for her på det sidste, er, at CapaSystems har skabt muligheden for at vi kun behøver fem servere til at lave arbejdet, uden at man kan mærke det på performance,” fortæller Kent Hansen og fortsætter:

“Med Base Agent og ”FetchAndPreload”-teknologien får vi et langt mere simpelt setup, som selvsagt frigiver rigtigt mange ressourcer. Det er jo noget nemmere og billigere at vedligeholde og opdatere et setup med fem servere fremfor 50, og det kan selvfølgelig mærkes på pengepungen.”

“Med Base Agent og ”FetchAndPreload”-teknologien får vi et langt mere simpelt setup, som selvsagt frigiver rigtigt mange ressourcer. Det er jo noget nemmere og billigere at vedligeholde og opdatere et setup med fem servere fremfor 50, og det kan selvfølgelig mærkes på pengepungen.”

Kent Hansen

Teknisk Chef, IT-Center Fyn

Brugervenlighed er afgørende

For at kunne servicere skolerne på bedste vis er det nødvendigt for IT-Center Fyn at have en stor del af deres medarbejdere placeret ude på hver enkelt skole. Det er derude, brugernes problemer opstår, så det er også derude, det giver mening at befinde sig, så lærerne og de administrative medarbejdere har nem adgang til kompetent IT-support.

Den decentrale struktur stiller dog store krav til brugervenligheden af systemerne. Man kan ikke bare lige tage fat i kollegaen ved siden af, hvis man ikke føler sig helt hjemme i et system.

“CapaSystems’ tankegang omkring systemerne passer rigtigt godt til vores behov,” fortæller Kent Hansen og fortsætter:

“Deres systemer er supersimple at navigere i. For eksempel er det jo smart, at den lokale tekniker kan logge direkte ind i management-

 

konsollen, og så direkte se overblikket over de maskiner, som er på netop hans skole. Det lyder elementært, men sådan er der bare mange små detaljer, som gør systemerne brugervenlige.”

God support ved store opdateringer

Brugervenlighed handler dog ikke kun om, at knapperne har de rigtige farver og sidder de rette steder. For CapaSystems handler den brugervenlige oplevelse også om, at kunderne kan komme i kontakt med en tekniker, når der er brug for det.

“Vi bruger supporten, når vi skal køre større opdateringer. Så er vi sikre på, at tingene går rigtigt igennem, og at der ikke opstår problemer ude hos brugerne. Her er CapaSystems altid nemme at komme i kontakt med, og de står altid klar med øjeblikkelig hjælp, hvis noget går skævt,” fortæller Kent Hansen.

En support, der ikke føles som et dødshjul

Selvom vi hver dag arbejder på at gøre vores systemer perfekte, så kommer vi nok ikke uden om, at noget indimellem kan fejle.

“Når du ringer til CapaSystems med et problem, så taler du altid direkte med en tekniker. Det gør, at vores IT-teknikere ude på skolerne oplever, at de er tætte med medarbejderne hos CapaSystems, og det gør, at samarbejdet glider meget nemmere,” afslutter Kent Hansen.

Mange fordele:

IT-Center Fyn udpeger følgende fordele:

super simpelt at arbejde med

god samarbejdspartner

kompetent og teknisk support

frigiver interne ressourcer

høj brugervenlighed

øjeblikkelig hjælp

CapaInstaller er for dig, der ønsker:

N

Komplet kontrol med computere og mobile devices

N

Opnå hurtigere ROI via lavere totalomkostninger på vedligeholdelse og administration

N

Centralisering og standardisering af dine IT-services

N

Reducering af tidsforbrug på udrulning, distribution og vedligehold

Se det live

Lad os vise dig, hvordan CapaInstaller kan gøre en forskel for dig