Skygge-IT er ikke et ukendt fænomen. Det sker nemlig rigtig mange steder rundt omkring på de danske arbejdspladser. Faktisk vurderede Version2 i 2017 at 9 ud af 10 cloud-services kører uden om IT-afdelingen. Du skal altså ikke føle dig alene i verden med dit Skygge-IT-problem. Dog skal du vide, hvad skygge-it er, og hvad du gør, når du oplever det.

Stop lige en halv. Skygge-hvad-for-noget?

Skygge-IT er it, som kører i krogene, som ikke er styret af firmaets IT-afdeling. Det betyder ikke nødvendigvis, at it-afdelingen er langsom eller uduelig, men måske bare for stor eller slet ikke bliver holdt inde i loopet af brugerne, der begynder at bruge it-løsninger, som ikke er autoriseret af dit firma. Der er en række eksempler på Skygge-IT:

Måske har virksomheden truffet en beslutning om at gøre brug af Salesforce, men så er der pludselig en sælger, der begynder at bruge noget andet for at have nogle af sine kunder for sig selv.

Man kan også have en politik fra IT-afdelingen om, at man bruger OneDrive – og så skal folk jo ikke bruge Google Drive eller Dropbox.

Et andet eksempel er, at al kommunikation skal ligge på Skype og alligevel taler medarbejderne med hinanden internt på Slack. Så der er altså tale om programmer eller f.eks. apps, hvor ansvaret for driften ikke ligger hos IT-afdelingen.

Hvordan finder jeg ud af, om mine ansatte bruger Skygge-IT?

Først og fremmest bør du spørge dine ansatte om, hvilke programmer de bruger. Tilbyd dem frit lejde og snak om de ”ulovlige” programmer. Så bliver der også lagt op til en snak om Skygge-IT, og hvordan lige præcis din virksomhed skal tackle det.

Hos CapaSystems udvikler vi blandt andet softwareløsningen PerformanceGuard, hvis primære formål er at indsamle og analysere data om dit IT-systems ydeevne. Som sidegevindst kan du som IT-chef også få tilsendt en mail, hver gang en af jeres maskiner tilgår programmer og online apps, som de ikke skal.

Formentlig indsamles der i højere eller mindre grad data om alle virksomhedens maskiner. Derfor kan IT-afdelingen også se, hvilke programmer og apps maskinerne tilgår. Dataanalysen er en stor hjælp i at opspore Skygge-IT, og indsigterne kan bruges som katalysator til at genoverveje, om I har de rette IT-løsninger.

Hvordan straffer jeg Skygge-IT?

Måske skal du rent faktisk ikke straffe det. Det er nemlig vigtigt, at IT-afdelingen lærer af Skygge-IT’en i stedet for blot at straffe de personer, der gør brug af den.

”Du skal ikke nødvendigvis kæmpe imod brugen af Skygge-IT i din virksomhed. Du skal nærmere gå ind til det med et åbent hjerte,” råder Steen Teudt, Product Manager på PerformanceGuard hos CapaSystems, og forklarer:

”Skygge-IT optræder jo, fordi der er et behov. Der er ikke nogen, der bruger Skygge-IT, for at være mindre effektive. Man skal tage det som et wake-up call for IT-afdelingen, ellers tænder folk for en VPN og gør det på den måde.”

Det handler om, at medarbejderne ikke føler, at de bliver lyttet til og derfor anvender de Skygge-IT. Tager vi endnu engang fat i kommunikationseksemplet, handler det måske om, at Slack både kan anvendes internt i en gruppe og til at kontakte personer uden for virksomheden. Måske skal man sadle om fra Skype og tage al kommunikation på Slack for fremtiden.

Det er oftest Cloud-løsninger, der er udfordringer med. Folk benytter sig af Google Drive i stedet for OneDrive eller noget tredje, så lyt til medarbejderne og find ud af, hvorfor Google Drive bliver benyttet i stedet for OneDrive.

Selvom ordet Skygge-IT måske kan lyde skræmmende, er det vigtigt at se det som et udtryk for, at dine medarbejdere gerne vil være effektive i deres arbejde, men ikke har muligheden med de eksisterende systemer. Med viden om dine medarbejderes brug af Skygge-IT får du derfor en indsigt i, hvordan de arbejder – noget som du kan bruge til at udvikle jeres godkendte IT-systemer fremadrettet.


Download gratis whitepaper om slutbrugersimulering

Download gratis whitepaper om slutbrugersimulering

 

"Løs hastighedsproblemer med slutbrugersimulering"

 

En nylig undersøgelse viste, at danske ansatte i gennemsnit spilder 144 timer på langsomme computere om året. For en virksomhed på 500 ansatte betyder det hundredtusindvis af kroner.

I dette whitepaper lærer du, hvordan du minimerer ventetid ved at holde jeres IT-leverandører fast på deres serviceaftaler.

 

 

 

Download CapaSystems whitepaper og bliv klogere på dette område.

Tak for din tilmelding. Du vil modtage et link til vores gratis Whitepaper i din indbakke.

Download gratis whitepaper

 

"I den digitale tidsalder er medarbejderne (også) den reelle succesfaktor"

 

I den digitale tidsalder planlægger medarbejderne deres karriere med udgangspunkt i de konstant skiftende muligheder, der præsenteres for dem.

Derfor er konkurrenceevnen vigtigere for virksomheder end nogensinde før - det er nødvendigt at præsentere virksomheden så attraktiv som muligt - både for eksisterende såvel som for fremtidige medarbejdere.

 

 

Download CapaSystems whitepaper og bliv klogere på dette område.

Tak for din tilmelding. Du vil modtage et link til vores gratis Whitepaper i din indbakke.

Download gratis whitepaper

 

"Sådan vælger du den rigtige softwareleverandør"

 

Leverandører er der nok af, og de ringer i tide og utide for at præsentere deres løsninger.

CapaSystems har lavet en hurtig guide med helt konkrete råd til, hvad I skal være opmærksomme på, når I overvejer at skifte softwareleverandør eller ønsker at integrere et nyt system i jeres organisation.

 

 

Download CapaSystems whitepaper og bliv klogere på dette område.

Tak for din tilmelding. Du vil modtage et link til vores gratis Whitepaper i din indbakke.

Download gratis whitepaper om IT-chefens rolle i nutidens virksomhed

Download gratis whitepaper om IT-chefens rolle i nutidens virksomhed

 

"CIO som forretningsudvikler"

 

Det er afgørende for virksomhedens CIO at være i stand til at udpege, vælge og evaluere de IT-services, der giver maksimal indsigt, øger vækst og produktivitet. Det kræver værktøjer, der giver opdateret og operationel indsigt i tjenesternes funktionalitet og stabilitet.

 

 

 

Download CapaSystems whitepaper og bliv klogere på dette område.

Tak for din tilmelding. Du vil modtage et link til vores gratis Whitepaper i din indbakke.

medarbejdertilfredshed

Download gratis whitepaper


Mix af personlige og forretningsmæssige applikationer på et og samme IT-device kan give IT-afdelingerne sikkerhedsmæssige grå hår.

 

Tilmeld dig nu og få stillet læselysten. 

Tak for din tilmelding. Du vil modtage et link til vores gratis Whitepaper i din indbakke.

Download gratis whitepaper

 

"Analysér infrastrukturen og brug tiden effektivt"

 

Performanceproblemer og lange login-tider kan meget let få negativ indflydelse på virksomhedens eller organisationens bundlinje - og det kan være svært at identificere årsagen til problemerne med traditionelle løsningsmodeller.

End-user performance analytics giver imidlertid et samlet overblik, som favner hele infrastrukturen – lige fra slutbruger til netværk og serverapplikationer. Det giver et præcist, faktabaseret grundlag for at afhjælpe aktuelle problemer og for at tage fremtidige problemer i opløbet.

 

Download CapaSystems whitepaper og bliv lidt klogere på dette område.

Tak for din tilmelding. Du vil modtage et link til vores gratis Whitepaper i din indbakke.

Download gratis whitepaper

Download gratis whitepaper

 

"Bring Your Own Device giver søvnløse nætter"

 

Mix af personlige og forretningsmæssige applikationer på et og samme IT-device kan give IT-afdelingerne sikkerhedsmæssige grå hår.

Ingen tvivl om, at det er smidigt og omkostningsbesparende for både bruger og arbejdsgiver. Men hvad med virksomhedens sikkerhed i dette univers af personlige og business apps, som Bring Your Own Device-kultur (BYOD) bidrager med?

 

Download CapaSystems whitepaper og bliv lidt klogere på dette område.

Tak for din tilmelding. Du vil modtage et link til vores gratis Whitepaper i din indbakke.

Download gratis whitepaper om Skygge-IT

 

"Få Skygge-IT ud i lyset"

 

Det giver udfordringer, når medarbejdere og forretningsdivisioner køber teknologi og IT-services uden om

IT–afdelingen. Man mister let overblik over økonomi,

aftaler og placering af centrale informationer – og placeres ansvaret for support ikke hensigtsmæssigt fra dag ét, kan man let opleve såvel driftsforstyrrelser som interne

gnidninger, når IT–afdelingen tvinges til at tage ansvar

for systemer, afdelingen ikke har andel i.

 

 

 

Download CapaSystems whitepaper og bliv klogere på dette område.

Tak for din tilmelding. Du vil modtage et link til vores gratis Whitepaper i din indbakke.

Download gratis whitepaper

 

"Fra drift til strategi"

 

I kender det uden tvivl og slås sikker med det dagligt - ønsket om at øge automatiseringen i hele virksomheden, så konkurrenceevnen stiger samtidig med at brugertilfredsheden højnes. Der er tale om en virkelig svær balancegang, som kun de færreste lykkes med.

 

 

Download CapaSystems whitepaper og bliv klogere på dette område.

Tak for din tilmelding. Du vil modtage et link til vores gratis Whitepaper i din indbakke.

Download gratis whitepaper

 

"3 trin til at sikre virksomheden mod datatyveri"

 

Man siger, at en kæde ikke er stærkere end det svageste led. Derfor skal jeres svageste led i it-systemer være godt sikret. Vi giver her vores bud på tre ting, der kan sikre jeres it-infrastruktur.

 

Download CapaSystems whitepaper og bliv klogere på dette område.

Tak for din tilmelding. Du vil modtage et link til vores gratis Whitepaper i din indbakke.