IT-chef og fransk sovseekspert – hvem er Martin Søndergaard?

23. april 2021

Vores Chief Product Officer, Martin Søndergaard har været ansat hos CapaSystems i mere end 20 år – han er i sandhed det, vi kalder en ”firmaets mand”. Vi er glade for at kunne hylde Martin med dette portræt – for han har nemlig CapaSystems i DNA-strengen.

Martin Søndergaard har haft en lang rejse, siden han i år 2000 blev færdiguddannet datamatiker hos CapaSystems. Med mere end 15 års erfaring som IT-konsulent og specialist indenfor Client- og Desktop Management er Martin en af de medarbejdere, som besidder en stor know-how, når det handler om at tale med kunder, finde frem til deres behov og ikke mindst finde den bedste løsning sammen.

Men som årene går, har alting en ende, og derfor sluttede Martin sin rejse som konsulent for cirka fem år siden, da trangen til at prøve noget nyt skulle udfordre ham. Og det var startskuddet til den stilling, han besidder i dag, nemlig som vores Chief Product Officer.

Så hvem er manden bag titlen som Chief Product Officer? For at gøre det kort, så er han en person, der elsker at nørde – og helst nørde de ting, som andre synes er svære, fordi udfordringer er noget, han værdsætter.

Men som Martin beskedent beskriver sig selv:

”Jamen, jeg er jo bare Martin. Jeg bor i Hillerød sammen med min kone Camilla, som jeg har været gift med i 15 år, og så har vi to drenge på 10 og 12 år. Og så spiller jeg padel-tennis og golf i min fritid.”

Nørderi i DNA-strengen

Udover at Martin er familiefar, så er han også en person med en lang række skiftende hobbyer, som spænder vidt og bredt. Han har tidligere kørt motorcykelræs på baner i Europa, men efter drengene og konen kom til, så var der ikke tid til den slags mere, og så blev motorcykelræs udskiftet med skiferie.

I løbet af de sidste to år, ja, så er Martin blevet helt vild med padel-tennis, og det er en sport, han dyrker konstant, og med sine egne ord så er han fuldstændig skudt i det.

Og det er her, nørderiet kommer ind i billedet, for hvordan går man fra at køre motorcykelræs til at svede på en tennisbane?

”Jeg ved ikke hvorfor, men det er megahyggeligt, udfordrende og anderledes. Det er nemt at komme i gang med, men svært at mestre.”

Og det med at mestre ting er noget, Martin gerne vil. Fordi han er vild med at prøve flere ting af, så har han nogle perioder, hvor han fordyber sig i sine hobbyprojekter.

Han har tidligere haft en sovseperiode, hvor han skulle mestre de franske sovse, og han stoppede ikke før, at han kunne lave dem alle udenad. Martins seneste projekt er pizzabagning, hvor han lige nu eksperimenterer med vandprocenten i pizzadejen, så han kan lave den perfekte bund.

”Altså jeg er jo altid i gang med et eller andet nyt. Lige nu er det faktisk pizzadej, og det lyder jo åndssvagt – hvor man leger med vandprocenter i dejen for ligesom at få den fuldstændigt fantastiske pizzabund.”

Så det med at investere mange timer i noget, som interesserer ham, er også en evne, Martin Søndergaard tager med sig i sin dagligdag på arbejdet for at dygtiggøre sig selv. 

Løsninger der også skal virke i lang tid

Martins nørderi kommer derfor også til udtryk på arbejdet, når der kommer noget nyt ind. Han begynder at dyrke det, som andre måske går væk fra, og bliver ved, indtil han synes, det er godt, og først derefter sender han det videre til sine kollegaer og påbegynder bagefter det næste projekt.

Men Martin sørger også for at prioritere de rigtige opgaver, så kunderne får de bedste løsninger og ikke bliver mellemfornøjede over det produkt, de får.

Det betyder, at Martin sætter baren højt for, hvad der skal kunne leveres, og sørger for, at afdelingen holder øjnene på bolden og kigger fremad.

”Hver dag siger jeg nej til over 3.000 ting, som vores kunder og konsulenter gerne vil have, fordi det er noget, jeg bliver nødt til at gøre, for at jeg kan komme videre med vores projekter. Derfor skal jeg kunne navigere, prioritere og stå på mål for det, vi laver.”

Martin bruger derfor meget tid på at kigge fremad. Han har en klar idé om, hvilken retning produktporteføljen skal, så afdelingen kan levere de bedste løsninger for kunderne i fremtiden. 

”Det, som er mit mål nu, det er at se, om vi kan få rykket hele vores produktportefølje, så det passer bedre med det årti, vi skal ind i. Vi er i fuld gang med at få rykket vores produkter til nye højder, men også få rykket vores tilgange til vores kundeløsninger over på nogle mere færdige produkter.”

Selvom Martin Søndergaard er beskeden, så kan vi sige mange gode ting om ham, og det, vi altid trygt læner os opad, er hans evne til at lære nyt, også selvom han ikke mestrer alt med det samme.

Rikke Borup
Rikke Borup

Chief Marketing Officer

Har været ansat hos CapaSystems siden 2009 og siddet med kommunikation og marketing siden da.

Rikkes spidskompetencer ligger i tekstforfatning, hvilket også giver god mening, da hun har en baggrund som journalist.